Käytämme sivustolla evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.

Movetec Oy | Suokalliontie 9 | 01740, Vantaa | Puh: 09 525 9230 | Asiakaspalvelu: info@movetec.fi | Tilaukset: orders@movetec.fi | Y-tunnus: 0705113-4
 

Kolme koota teknologiasta

Talouden valtalehti Financial Times järjestää vuosittain ilmeisen korkeatasoisia konferenssitapahtumia valmistavan teollisuuden johdolle ja yliopistoväelle. Aiheina on teknologian ja markkinoiden trendikkäitä ilmiöitä, joita tämänkin alan liepeiltä löytyy: IoT, tekoäly, robotiikka, pilvipalvelut, alustatalous, sähköautot ja muut. Ja Brexit tietysti, koska Britanniassa ollaan.

Teollisuusjohtajien, pankkipiirien ja yliopistoväen lisäksi on FT:n Manufacturing Summiteihin osallistuu melkoinen määrä teollisuuden trendejä ammattimaisesti seuraavia analyytikkoja ja pundiitteja.

Missä vain  21. vuosisadan teollisuuden haasteista keskustellaan riittävän suurella arvovallalla paikalla on - jos ei äänessä niin kuulemassa - myös Peter Marsh, brittiläinen tietokirjailija ja luennoitsija.

Marshilla tuntuu oleva taito poimia rönsyilevistä tarinoista olennainen tieto ja esittää se niin kuin kaaoksessa olisi selkeä rakenne. Uutta teknologiaa ja uutta tietoa tulevista mullistuksista tulee tarjolle kaiken aikaa, mutta Marsh onnistui tiivistämään edellisen summitin rönsyilevän sisällön kolmeen ilmiöön - vieläpä kolmeen kirjaimeen: 3C  - code, collaboration, capability.

Olkoon se meille 3K - koodi, kimppa, kyvykkyys.

Koodi tietysti kuvaa tuotteiden ja tuotantojärjestelmien ohjelmia. Kimppa tarkoittaa yritysten suhteita yhteistyökumppaneihin kuten toimittajiin, kehittäjiin ja asiakkaisiin. Kyvykkyys on yrityksen työntekijöiden osaamista.

Koodin ja datan merkitystä on tarpeetonta enää korostaa. Ongelma on enää siinä, että useimmat yritykset eivät ole aloittaneet järjestelmällistä datan keräämistä ja jalostamista, eikä niille siksi kerry tietoa tuotteiden ja prosessien käyttäytymisestä erilaisissa tilanteissa. “Jokainen koneenrakentaja on myös ohjelmistoyritys, ne vain eivät ole sitä itse vielä huomanneet”, FT:n Summitissa sanottiin.

Jokaisessa valmistusvaiheessa syntyy dataa, ja jokaisessa tuotteen asiakkaalle tekemässä toiminnossa syntyy dataa, joilla on arvoa sekä tuotteen kehittäjälle että käyttäjälle.

Autovalmistaja Ford kehittää monien muiden tavoin kuljettajattomia autoja. Jokainen tällaisen auton rekisteröimä havainto ympäristöstään, esimerkiksi muista ajoneuvoista tai jalankulkijoista, synnyttää dataa, joka on arvokasta niille julkisille tahoille, jotka kehittävät liikennejärjestelmiä ja älykaupunkeja.

Jos Fordin mukaan liikenteessä ollaan siirtymässä yksilöiden suunnittelemista reiteistä järjestelmien optimoimiin siirtymisiin, kuinka monella muulla alueella voi tapahtua samaa? Tuotanto- ja logistiikkajärjestelmissä sekä suurien koneiden mekaanisissa ja kinemaattisissa järjestelmissä ainakin. Kun kunnonvalvonnassa joskus siirrytään suunniteltuun käyttöön perustuvasta ennakkohuollosta todellisen käyttöön ja mitattuun kuntoon perustuviin toimenpiteisiin, tarvitaan ehdottomasti erilaisia tietojärjestelmiä optimoimaan ja toteuttamaan huolto-ohjelmia.

Kimpoista ja kumppanuuksista huipputapahtumassa nousi muiden yläpuolelle Koneen ja IBM:n yhteistyö. Siinäkin on kysymys datan keräämisestä ja käyttämisestä. Kun tiedetään paremmin ihmisten liikkeet jossain suuressa rakennuskompleksissa kuten hotellissa tai rautatieasemalla, voidaan lämmityksen, valaistuksen ja ilmastoinnin resursseja ohjata älykkäämmin.

Kone on suuryritys. Silti se arvioi, että sen omat rahkeet eivät riitä tällaisten ratkaisujen tuotteistamiseen ja kaupallistamiseen, vaan se tarvitsee avukseen todellisia jättiläisiä.

Aina yhteistyö ei liity datan keräämiseen. Intialaisomisteinen Yhdysvalloissa toimiva alumiinin valmistaja Novelis tekee yhteistyötä kiinalaisen Geelyn omistaman London Electric Vehicle Companyn kanssa. LEVC on tuomassa sähköautoa Lontoon taksiksi. Yhtiöitä kiinnostaa miten alumiinikomponentteja voitaisiin käyttää osana taksien muovikomposiittirakenteita. Yhtiöt haluavat tehdä seuraavat Lontoon taksit muovista ja alumiinista.

Novelin tekee samanlaista yhteistyötä monien muidenkin autoyhtiöiden kanssa alumiinin ja teräksen naittamisessa.

Euroopan teknologiateollisuuden etujärjestön Orgalimen pääjohtaja Malte Lohan korosti FT:n tilaisuudessa, miten tämänkaltainen yhteistyö moninkertaistaa innovaatioiden vaikutukset.


On aivan ilmeistä, että tämänkaltaisen hankkeiden kanssa työskentelevä teknologiateollisuus tarjoaa tulevaisuudessa houkuttelevia uravaihtoehtoja nuorille kyvykkäille ihmisille. Teollisuusjärjestöillä ja hallituksilla on suuria ja menestyksekkäitäkin ohjelmia parhaiden kykyjen houkuttelemiseksi alalle ratkomaan globaaleja ympäristön ja elämän kannalta olennaisia kysymyksiä.

Itse asiassa se tulee olemaan helppoa. Ainakin helpompaa kuin toinen kyvykkyyksiin liittyvä haaste: Kuinka saadaan näissä yhtiöissä ja tutkimuslaitoksissa nyt työskentelevät vanhemmat loistavat asiantuntijat edelleen laajentamaan ja syventämään osaamistaan, että he pystyisivät osallistumaan ja johtamaan näitä vallankumouksia.

Kuinka saadaan yritykset, jotka ovat tehneet niin hyvää työtä nuorten houkuttelemiseksi lisäämään olennaisesti panostusta nykyisen henkilöstön kouluttamiseen, että heidän osaamisensa ja kokemuksensa kehittyisi edelleen eikä ainakaan unohtuisi.

Siinä meille brittipundiitin näkökulma kolmanteen c-kirjaimeen.

© Movetec 2018. All rights reserved. Site by Pelismo Oy / p+web®