Käytämme sivustolla evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.

Movetec Oy | Suokalliontie 9 | 01740, Vantaa | Puh: 09 525 9230 | Asiakaspalvelu: info@movetec.fi | Tilaukset: orders@movetec.fi | Y-tunnus: 0705113-4
 

Turhan paljon t&k:ta

machine 1788323 1280

Tuotekehitystyön kustannuksia ja varsinkin sen ulkoistamisen kustannuksia seurataan koneita rakentavissa yrityksissä tarkoin. Yleensä laskelmat osoittavat, kun kaikki kustannukset otetaan huomioon, että ulkoistettu suunnittelu on kalliimpaa kuin yrityksien omien suunnittelijoiden tekemä työ.

Jos vertailuun otetaan mukaan kehitettävien komponenttien tai toimintojen arvo kokonaisuudelle, ero vain kasvaa - mikäli sellainen laskelma lainkaan on tehtävissä. Syitä tähän on monia. Omissa käsissä halutaan ehkä pitää eniten asiakasarvoa tuottavien piirteiden kehittäminen. Vastaavasti vähemmän arvokkaiden ja joidenkin erikoisosaamista vaativien komponenttien suunnittelu halutaan ostaa ulkoa, parhaassa tapauksessa niihin erikoistuneilta yrityksiltä.

Kustannuksien seuraaminen ja vertaaminen on helppoa, mutta t&k-työn ulkoistamista tai valmiin teknologian ostamista pitäisi katsoa myös tuottojen näkökulmasta. Mitä taitava tuotekehityksen ulkoistaminen tarkoittaa kannattavuusyhtälön toiselle puolelle: mitä hävitään, kun kehityshanke venyy, tai mitä voitaisiin voittaa, jos tuote saataisiin markkinoille kuukautta aikaisemmin.

Myöhästyminen voi tarkoittaa lyhyempää tuotteen elinkaarta, jolloin kehityskustannukset ja muut kiinteät kustannukset jakautuvat pienemmälle määrälle tuotteita. Se voi tarkoittaa myös huonompaa hintaa ensimmäisten kuukausien ajan, koska ei ollakaan markkinoilla uraauurtavalla tuotteella vaan muita seurailevalla tuotteella.

 

IoT - tai teollinen internet tai digitalisointi, kuinka vain haluatte - asettaa monet koneita rakentavat yritykset vaikeaan tilanteeseen. Uudenlaisille koneille, ja uudenlaisille “älykkäille” ominaisuuksille on kysyntää, ja varustelukilvassa halutaan ehdottomasti pysyä mukana. Kärkijoukoissa suorastaan.

Älytekniikan tulo ei kuitenkaan tarkoita että edellisen sukupolven koneita ei enää kysyttäisi, tai että niitä ei enää kehitettäisi ja räätälöitäisi. Se ei myöskään tarkoita, että koneiden kysyntä kaksinkertaistuisi. Ainoa, joka saattaa kaksinkertaistua nopeasti on tuotekehityskustannus. Markkinoille on saatava joka tuotteesta kaksi versiota, toinen älyllä ja toinen ilman. Älyn päälleliimaus nykyisiin, toimiviinkaan rakenteisiin ei yleensä ole paras ratkaisu.

Tilanne on samanlainen, missä liikkuvan kaluston valmistajat ovat hybridi- ja sähkötekniikoiden kanssa. Sähköautoilu ei olennaisesti lisää autojen kokonaiskysyntää, mutta kehityskustannukset kasvavat, koska bensa- ja dieselmallien lisäksi on tarjottava hybridi- ja täyssähkötekniikkaa. Autot saattavat näyttää samanlaisilta, mutta niissä ei välttämättä ole montakaan samaa osaa.

Ilman merkittävien kokonaisuuksien ulkoistamista tästä ei selvitä. Ei koneenrakennuksessa eikä autoteollisuudessa.

Suomessa toimivan koneenrakentajan on hyvin vaikea nopeasti kasvattaa oman tuotekehitysosastonsa kapasiteettia. Tutkimus- ja kehityspanoksen hankkiminen joko ulkoistamalla tai liittoutumalla näyttää yhä kiinnostavammalta.

Ongelmaksi tulee ulkoistettavan kokonaisuuden määritteleminen ja oikean, asiantuntevan kumppanin löytäminen.

© Movetec 2018. All rights reserved. Site by Pelismo Oy / p+web®